Planbesked, begäran om (intern)

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Den här e-tjänsten gäller för dig som arbetar i Sandvikens kommun eller något av Sandvikens kommunala bolag. E-tjänsten ska bara användas i tjänsten. Ska du begära planbesked som privatperson gör du det i den externa tjänsten på minasidor.sandviken.se

Om en åtgärd planeras som kan innebära att kommunen behöver upprätta, förändra eller upphäva en detaljplan, så kan en begäran om planbesked lämnas in. Planbeskedet ska besvara om ett planarbete kan påbörjas eller inte.

Krav på inlämnade handlingar

Följande information ska lämnas in:

  • En beskrivning av huvudändamålet med den planerade åtgärden.
  • Karaktär samt omfattning av byggnaderna eller anläggningarna.
  • En bifogad situationsplan över det berörda området som tydligt förklarar vad byggherren föreslår.

När begäran om planbesked är inlämnad ska kommunen lämna besked inom fyra månader. Om beskedet är positivt finns information om en ungefärlig tidpunkt för när planen kan antas. Ett positivt planbesked är dock ingen garanti för att en plan slutligen antas eftersom det under planläggningen kan visa sig att åtgärden av olika skäl inte är lämplig att genomföra.

Avgift för planbesked

Kostnaderna beräknas enligt antagen plantaxa i kommunen. Kostnaden för begäran av planbesked är 16 510 kr. Debitering sker även om planbeskedet blir negativt. Beslutet kan ej överklagas.
Vid positivt planbesked kommer ett planavtal att tecknas mellan den sökande och kommunen. Planarbetet påbörjas inte förrän planavtalet är underskrivet och avgiften för planbeskedet betalt. Avgiften för detaljplanen beräknas enligt den byggrätt som erhålls enligt antagen plantaxa.

Vidare information

Mer information kring detaljplaneprocessen.

Frågor om e-tjänsten

Medborgarservice
medborgarservice@sandviken.se
026-24 00 00

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa